Zajímavé vlaky a nádraží
Nádraží ve Warnemünde má novou podobu i spoje
R 1278 Warnow R 1279 Warnow R 1278 Warnow (2)
DB zmodernizovala koncové nádraží v přímořských lázních Warnemünde, které patří k vyhledávaným turistickým místům na pobřeží Baltského moře. Do města navíc nyní zajíždějí přímé spoje nové linky InterCity z Drážďan a Berlína.
Přestavba nádraží začala v říjnu 2018 a znovu otevřeno bylo slavnostně v květnu 2020. Modernizace si vyžádala také osmiměsíční úplné uzavření stanice. Při kompletní sanaci byla vybudována moderní nástupiště. Příchody na ně jsou nyní zcela bez bariér a umožňují snadný pohyb osobám na vozíku. Dvě nástupiště mají délku 370 metrů a vyhovují pro provoz dálkových vlaků včetně rychlovlaků ICE (délka jednotek ICE 4 je 346 metrů).
Sanací prošlo také celé kolejiště, výhybky, trakční vedení, osvětlení, sdělovací, komunikační a informační zařízení a také protipovodňová opatření. Zcela nové je digitální elektronické stavědlo, nejmodernější ve spolkové zemi Přední Pomořansko-Meklenbursko. Řídí se z něj devět kilometrů dlouhý úsek Rostock Bramow – Warnemünde včetně cílové stanice, který zahrnuje 22 výhybek a 46 návěstidel. Celková výše investice do modernizace nádraží ve Warnemünde dosáhla 65 milionů eur a sdružily se na ní spolková a zemská vláda, město a DB.
Přímá linka IC 17 z Drážďan
Warnemünde je nyní znovu zahrnuto do sítě dálkové dopravy DB. Osm párů vlaků InterCity ve dvouhodinovém intervalu zajíždí přímo k moři na koncové nádraží. Většina spojů je vedena v trase Drážďany – Berlín – Rostock – Warnemünde. Cesta z Drážďan k moři nyní trvá jen 4 hodiny a 46 minut a z Berlína 2 hodiny a 25 minut, přibližně o tři čtvrtě hodiny méně než dosud. Jeden pár spojů pak jezdí z Berlína přes Lipsko, Norimberk a Linec do Vídně.
Kmenové soupravy na lince IC 17 jsou patrové vlaky KISS Stadler koupené od rakouské společnosti Westbahn. Soupravy u DB projdou modernizací, přesto již nyní nabízejí vysoký komfort cestování, palubní bistro, wi-fi, elektronický informační systém, prostory pro uložení objemných zavazadel, až osm jízdních kol, nebo místo pro dva cestující na vozíku. Předností jednotek KISS je také maximální rychlost 200 km/h, jejíž zavedení se na trati Drážďany – Berlín v příštích letech plánuje.
Železnice do Warnemünde byla otevřena v roce 1886 jako součást spojení Berlína s Dánskem. V roce 1903 pak bylo otevřeno nové osobní nádraží blíže k moři s nástupní plochou na trajekty do dánského Gedseru. Železniční trajekt zde fungoval v letech 1903 až 1995. V roce 1974 se stalo Warnemünde jednou z konečných stanic rostockého S-Bahnu a v roce 1985 zde byl zahájen elektrický provoz. V současnosti ve Warnemünde končí tři linky S-Bahnu (S1, S2, S3), dálková linka IC 17 z Drážďan a sezónní vlak linky IC 56 z Lipska.
Článek z 23.7.2020 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ Foto: DB AG