Ceny modelů lokomotiv vs. kvalita
Ceny železničních modelů neustále rostou, kvalita je občas otázkou. Obojí však má výraznější vliv, než jsem si sám donedávna myslel. Je to docela složité téma.
Překvapuje mně například, že někteří dlouholetí modeláři, včetně těch z Německa, se rozhodli skončit nebo výrazněji utlumit svoji činnost, a to převážně z finančních důvodů (o tom více v závěru).
Úvod
Jeden můj velmi dobrý známý a zároveň můj dlouholetý kolega z práce, zároveň také velice zkušený železniční modelář, sleduje trh s modely železnic od svého dětství již úctyhodných téměř 60 let. Při své modelářské činnosti postupně za dlouhé desítky let zjistil docela zajímavý, ale ne úplně radostný vývoj. Jde v podstatě o to, že ze "starých dobrých mašinek" z dávných dob NDR je dnes produkt blížící se cenami luxusnímu zboží. Relativně příznivé ceny, které si pamatuji také já z mého dětství (u mně 1974-1981), kdy nám rodiče kupovali legendární "mašinky" značek PIKO, Zeuke, Berliner TT Bahnen a Gützold, se postupem času staly jen vzpomínkou. V současnosti jsou železniční modely zejména z hlediska cen již výrazně na jiné úrovni a staly se z nich velmi nákladné výrobky. Produkty firem vyrábějících běžné sériové modely, jsou buď na bázi "made in China" (v lepším případě) nebo vyráběné v různých zemích s levnější pracovní silou, avšak pod hlavičkou převážně německých výrobců. S dlouhodobě kritizovanými českými výrobky (konkrétně lokomotiv a nikoliv velmi dobrých vagónů jiné firmy) já nemám dosud žádné zkušenosti. Mnoho lidí včetně mých známých však tyto zkušenosti s českým výrobcem modelů lokomotiv má. Bohužel jsem zaregistroval, že názory a reference zákazníků a rovněž některých prodejců, nejsou moc pozitivní. Zásadní na celé věci obecně však je otázka, zda koncová cena výrobků opravdu výrazně převyšuje výrobní náklady. Užitnou hodnotu tohoto sortimentu hodnotit nebudeme, protože to by bylo u modelů pro zábavu a volný čas, poněkud zavádějící. Zkusíme se na věc podívat z hlediska kvality výsledných produktů, v našem případě modelů lokomotiv. Občas se však zdá, že roste jejich cena, kvalita ale přinejmenším stagnuje. Toto není zejména pro koncové zákazníky, tedy modeláře, nadšence a fandy železnice, moc příjemné zjištění.
Rozhodně bych byl opatrný kritizovat modely firmy Roco takovýmto způsobem:
Na nedávném videu jednoho modeláře se objevilo téma "motorky v modelech Roco pro ČR". Do jisté míry je na tom něco pravdy, ale nic není tak jednoduché, jak se na první pohled zdá. Proč autor radí preventivně měnit i funkční motorky v modelech v záruční době je mi záhadou, protože uvedený problém je kusová záležitost a zdaleka ne každý model skončí popisovanou závadou. Sám vlastním asi 15 modelů Roco koupených od roku 2021 a dále, přičemž určitý a řešitelný problém jsem měl zatím jen jediný (možná jsem se na něm částečně podílel podceněním dostatečného "zajetí" modelu). Mně osobně připadá postup, kdy si například za 8500 Kč koupím zvukovou Bardotku a vzápětí za cenu cca 1500 Kč vyměním motorek za 5-pólový a tím mi naroste cena na 10 tis. Kč, poněkud absurdní. Tvrzení, že lze kupovat modely v "super slevách" a tak se tím zaplatí vícenáklady na výměnu motorku, jsou zavádějící. Případné slevy bývají v praxi velmi ojedinělé, časově omezené a jen na minimum sortimentu. Jako řešení a prvotní prevenci bych hned na začátku doporučil především šetrné a pečlivé "zajetí" každého modelu (bude zmíněno dále), pak případnou reklamaci u prodejce a až jako poslední možnost, výměnu stávajícího motorku za ten kvalitnější (objednaný u výrobce nebo u některého prodejce v Německu za cca 50 Euro).
Nejčastější problém? Elektromotorky a pohonné ústrojí.
Jako příklad bych uvedl problém při již zmíněném a patrně úsporném používání levných (převážně třípólových) motorků obecně. Z osobních diskuzí s modeláři, některých informací od prodejců a rovněž z diskuzních fór na internetu, lze zjistit to,. že někteří již měli za sebou nějakou negativní zkušenost. Tu jsem měl v létě 2023 také já (asi také z důvodu nevhodného "zajíždění" modelu*). Samozřejmě jsme to pak vše opakovaně probírali s kolegy modeláři, znalými poměry a technické věci líp než já. Jak jsem se po tom mém problému dozvěděl, jednalo se v tomto případě údajně o nemalou, avšak výrobcem spíš utajovanou kauzu s poruchami především Bardotek a Brejlovců. Důvod byl dle mnohých modelářů v použitých elektromotorcích, pohánějících především zmíněné modely lokomotiv. Více informací je v diskuzích, mj. zde. a ještě něco zde. Pokud to takto je, tak mi připadá absurdní, když model třeba za 8500 Kč špatně jezdí a následně pak modelář investuje další peníze do výměny problematických součástí (1 holý motorek bez převodů stojí jako náhradní díl přímo od výrobce lokomotivy dnes již v přepočtu okolo 1500 Kč, ikdyž má běžnou cenu cca 4 x nižší) a metodami pokusů po večerech řeší něco, co mělo být v dobré kvalitě již z výroby. Bohužel uvedená odborná diskuze (viz odkazy výše v textu a zde) potvrzuje skutečnosti, které jsem zjistil sám při debatách s modeláři, prodejci a zažil při vlastní zkušenosti (nestandardní chování motorku u zcela nové Bardotky v létě 2023). Následně jsem také já o tom diskutoval s několika zkušenými a zavedenými prodejci v Praze a dozvěděl jsem se mimo jiné například to, že (v diskuzích převážně zmiňovaný) zahraniční výrobce (který již roky vyrábí mj. Brejlovce a Bardotky) dává do modelů různé typy motorků podle toho, jak výhodně je nakoupí, a tak je kvalita kolísavá, stejně tak parametry. Když se rozhodnete model reklamovat, může to být proces, kdy výrobek je nutné poslat na reklamaci nejlépe přes prodejce. Pokud si objednáte pětipólový motorek jako náhradní díl, cca do 2 týdnů vám ho výrobce pošle za cenu 50-60 Euro. Přiznám se, že já jsem měl při reklamaci zmíněné Bardotky s uvedeným problémem motorku v roce 2023 štěstí, jelikož velice solidní prodejce (pozn. Svět na kolejích v Praze 7- Tróji) mi vyměnil lokomotivu za bezvadný a otestovaný kus. Nějaké zkušenosti modelářů konkrétně s motorky nejvíce (a ne úplně spravedlivě) probírané firmy, jsou také na diskuzi zde. Já osobně se musím firmy Roco zastat, protože provozuji cca 15 modelů koupených zatím v období od prosince 2021 do ledna 2025 a jsou až na výše zmíněný problém všechny spolehlivé.
Pro zajímavost je více o motorcích pro modely uvedeno zde . Je to sice z roku 2017, ale v zásadě mnohé asi platí dále, jen ceny nových kvalitních motorků jsou již mnohem vyšší (ceny jsou jako náhradní díly pro zákazníky od výrobce dražší, jsou však s nainstalovanými setrvačníky a přechodkami ke kardanům).
Z výše uvedeného odkazu je mimo jiné patrné, že již před 40 a více lety byli v tehdejší NDR schopni vyrobit kvalitní sedmipólový motorek (dočíst se o tom můžete na odkazu mimo jiné v odborném pojednání zde), o jakém se může současným velmi drahým modelům poměrně renomovaných výrobců jen zdát. V článku chválené motorky v modelech firmy ROCO jsou totiž občas asi také minulostí a ty používané zejména od roku 2023 měly jisté problémy, viz diskuze např. zde a zde..
Originální a kvalitní motorky Roco (5 pólové komplet se vším do jejich modelů) lze koupit přímo u výrobce na www.roco.cc (kat.č.: Roco -136206) nebo u prodejce, např. zde. Alternativní a cenově dostupnější motorky "holé", tzn.bez setrvačníků a přechodek ke kardanům, pro různé modely lokomotiv lze koupit např. zde.
Když rozkliknete obr. níže, objeví se diskuze na téma kvality motorků u jedné zavedené zahraniční firmy:
Já bych nechtěl být konkrétně vůči firmě Roco příliš kritický, protože modelů od nich mám více (cca 15 lokomotiv) a problém jsem měl jen jediný, již zde zmíněný a vyřešil se bez vícenákladů.
* Důležité!!!
Před plným provozem se každý model musí pokud možno dobře "zajet". Není dobré toto podceňovat, protože se tím předejde mnohým problémům. Zajíždění je ideální dokonce tak, že i digitální zvukovou mašinku je ideální zajíždět zprvu na analogovém kolejišti (alespoň oválu), kde lze dávkovat pomalu napětí a tudíž zátěž a rychlost. Až později, když si motorek trochu "sedne" se může bez velkého rizika dát na digitální kolejiště. A opět zpočátku jezdit sólo a nižší rychlostí, střídat po několika okruzích směr provozu. Citlivým zajetím modelu se mnohdy uchrání i méně kvalitní 3-pólový motor, který potom většinou odvede solidní službu. Tyto vědomosti mi předali zkušení modeláři, není to z mojí hlavy. Pravda je ta, že jediný zničený motor, který jsem zažil, byl provozován v horkém létě (v místnosti +26°C, možná více), s připojenými "RAJkami" a odjel pod zátěží asi 10 minut. Model ještě nebyl zajetý, možná se to vše v součtu projevilo. V každém případě bych už nikdy šetrné a pozvolné "zajíždění" určitě nepodceňoval.
Důvody k občasným úsporám na materiálu? Výrobce se snaží udržet zisk tak, aby se mu nesnížily prodeje. Nechce tedy promítat rostoucí ceny kvalitnějších komponent do koncové ceny výrobku.
Evropskou baštou mašinek je odjakživa zmíněné Německo, ale už rovněž tam je v této oblasti občasná krize, jako s mnohým dalším. Můžu to potvrdit, protože jsem od roku 2022 několikrát navštívil obchody s modely železnic, a to ve městech jako je Hamburg nebo Rostock. Se dvěma prodejci (v každém z měst s jedním, tedy nezávisle) jsem se tam dal do řeči a zjistil jsem zajímavé věci. Kromě toho, co jsem věděl už odtud z Čech a co se více či méně potvrdilo také tam, jsem si všiml, že prodejci v Německu na prodejně nedrží tak velký sortiment, jako prodejci zde v Čechách. Jednak je to pravděpodobně dáno tím, že mají blíže ke zdrojům, jelikož většina výrobců modelů je německých, takže když si zákazník něco objedná, jsou schopni to pro něho mít na prodejně za několik dní. To samozřejmě v ČR neplatí a zde se čeká na objednávky zpravidla měsíc a více, podobné jsou termíny případných reklamací.
Když zapátráme po historii a osudech některých tradičních výrobců, zjistíme skutečnost, že většina z nich si již v posledních desetiletích prošla několika těžkými obdobími, restrukturalizací nebo bankroty. Například renomovaný a tradiční výrobce modelové železnice Märklin je po bankrotu v roce 2009 (o tom více zde) a následném spojení s firmou Trix a LGB, od roku 2013 součástí hračkářského koncernu Simba Dickie Group.
Někteří výrobci to řešili spojováním (např. Roco a Fleischmann), případně prodejem firmy (např. Zeuke/Berlinen TT Bahnen koupil Tillig), bohužel někteří také úplným bankrotem a ukončením činnosti natrvalo. Naštěstí existují pozitivní případy, například lze uvést dobře funguící firmu PIKO, která byla brzy po sjednocení Německa, v roce 1992 úspěšně zprivatizována. Jak jsem však zjistil, tak dokonce některé renomované značky (Märklin, Trix a LGB) jsou součástí velkých koncernů nebo jiné jsou majetkem bank, kterým nebyly schopny splácet úvěry a které je drží nad vodou prostřednictvím svých dosazených manažerů. Většina z nich už by totiž na trhu samostatně nepřežila. Jak je patrné, tak rovněž v tomto oboru je to složité a velmi pravděpodobně už nedojde ke snižování cen modelů železnic. Otázkou je, zda se časem také výrazně nesníží počet zájemců, kteří si "mašinky" budou moci dovolit kupovat, pokud k tomu už nedochází. Je také pravda, že věk zájemců o pořizování modelů železnic se postupem času spíše zvyšuje, protože současná mladá generace dává stále častěji přednost jiné zábavě. Jak sám odhaduji, tak nejvíce zájemců je ve věku 40 - 70 let. Pro co největší informovanost jsem komunikoval také s německými modeláři a můžu potvrdit, že rovněž oni kritizovali vysoké ceny modelů, které jsou podle jejich slov zejména pro mladé zájemce stále složitěji dostupné. Také já jsem už na vlastní kůži pocítil značnou finanční zátěž této zábavy a tak jsem se o to víc snažil pochopit skutečnost, jak je to v dnešní době složité pro výrobce, prodejce a samozřejmě také pro nás, koncové zákazníky.
Řešení? Snažit se kupovat kvalitnější modely s ještě akceptovatelnou cenou a více vážit svoje investice.
Když se na to podívám s nadhledem, určitým pozitivním řešením jsou modely značky TRIX. Převážně kovové, kvalitní a trvanlivé, ve stejné kvalitě jako legendární Märklin. Jediným omezením je o něco (málo) vyšší cena a možná méně v ČR běžných modelů ČSD a ČD. Nicméně úplně to neplatí, protože například model legendární lokomotivy Albatros, vyrobil v úžasné kvalitě právě Trix a Märklin. Albatrose Trix mám a můžu potvrdit, že je dokonalý a je to bezkonkurenčně moje nejlepší lokomotiva. Velice atraktivní jsou některé z dieselových lokomotiv USA, např. ES 44 AC. a pro fajnšmekry například model parní BR 18 201. Obě lokomotivy jsou standardně vybaveny dynamickým kouřovým generátorem. Myslím si, že jsou modely PIKO a většina ze sortimentu Roco také převážně kvalitní a vzhledem k jejich cenám jde o přijatelný kompromis. Alternativním řešením pro někoho je pořizování použitých modelů a retro modelů z dávných časů. Při jejich opravě většinu z nich lze digitalizovat, ale to často také již není moc levná záležitost. Na YouTube se použitými modely zabývá například modelář z Německa, na odkazu zde. Jak případně digitalizovat starší modely se lze mj. dozvědět zde a na více místech internetu. Když se ale vrátíme k původnímu tématu, tak z výše uvedeného článku je jinak asi patrné, kterou zahraniční firmu (dříve mojí oblíbenou, protože mj. vyrábí pěkné modely lokomotiv ČSD a ČD), jsem nepřímo kritizoval a také naznačoval domácí firmu, vyrábějící modely lokomotiv, jejíž výrobky nebudu raději pokoušet vůbec. Nechci být však přímo konkrétní a někomu škodit, každý by si měl udělat svou zkušenost a pak teprve svůj vlastní závěr. Já bych vůbec nechtěl nikomu vnucovat svůj názor nebo někoho ovlivňovat. Cílem tohoto pojednání bylo jen shrnout moji snahu o pochopení celého problému, vyznat se více v tomto oboru a těm začínajícím případně naznačit cestu k vlastní orientaci.
Výjimka potvrzující pravidlo, kvalitní model od firmy TRIX
Srovnání cen.
Pro srovnání uvedu fakt, že například v roce 1978 stály modely lokomotiv od 100 do 200 Kčs a v té době byla průměrná mzda cca 2000 Kčs čistého. Teoreticky tak bylo možné si tehdy koupit cca 10-20 lokomotiv za 1 měsíční plat. V současné době je průměrná cena analogových lokomotiv mezi 5-8 tis. Kč (parní jsou cca 2x dražší), ceny digitálních zvukových lokomotiv se pohybují od 7 do 18 tis. Kč, v průměru ty běžné řekněme jsou okolo 8-9 tis. Kč. Za 1 průměrný plat (v současnosti cca 30-35 tis. Kč čistého) dnes koupíme tak 5 běžných analogových lokomotiv a cca 3-4 digitální zvukové lokomotivy, a to převážně dieselové, které jsou cenově zpravidla nejníže. V podstatě je to trend, který se v současné době bohužel nevyhnul ani železničnímu modelářství. Vždyť jen od roku 2021, kdy jsem se k této zábavě vrátil, se zvýšily ceny základních zvukových modelů dieselových lokomotiv z cca 7 tis. Kč na dnes už nijak výjimečných 9 tis. Kč. Elektrické lokomotivy jsou obecně dražší a modely lepších parních běžně stojí dvojnásobek těch dieselových lokomotiv. Každý si z tohoto již sám může udělat obrázek o vývoji cen těchto produktů.
Defacto se dá říct, že tento koníček si při stávajícím vývoji cen bude časem moci dovolit čím dál méně běžných lidí a bude to podobně, jako už v mnohém, především záležitost bohatých, případně totálních nadšenců, kteří tomu obětují téměř vše. Já jsem už získal určitý nadhled a tak jsem omezil pořizování lokomotiv a sleduji více jejich ceny. V podstatě už málokdy čekám před obchodem první dny po uvedení modelu lokomotivy na trh.
Když srovnáme nabídky prodejců, tak tam existují docela znatelné cenové rozdíly u stejných výrobků. Určitým vodítkem pro aktuální cenový průzkum před plánovaným nákupem tak může být seznam převážné většiny prodejen v Praze (a okolí) zde.
Sestava lokomotivy BR 80 (Roco 63338) za cca 2500 Kč (nová bez zvuku a světel) + dekodér 8 PIN na digitální provoz a k tomu retro vagóny. Celková cena všeho je cca 4500 Kč, tj. v době stále stoupajících cen už skoro zázrak...
Závěr.
Stále věřím, že se trh s modely železnic nejen kvůli stárnutí populace (ti mladí mají převážně jiné koníčky) a zejména stále rostoucím cenám nezhroutí, protože na některých trzích to v posledních letech nevypadá růžově, například ve Velké Británii (o tom je více zde). Tomuto zcela jistě neprospívají stále výrazněji rostoucí ceny a přinejmenším zde již zmíněná stagnující či v krajním případě kvalita výrobků, které jsou objektem zájmu modelářů, železničních nadšenců a sběratelů. V mém případě se stalo to, že po znovuobnovení mého zájmu o modelovou železnici (od konce října 2021) jsem po cca 2 letech nemalých investic, koncem roku 2023 došel k závěru, že vynaložené peníze do "mašinek" přestávaly být při stále se zvyšujících cenách adekvátní mým možnostem, a následně mému uspokojení a radosti z této zábavy. Nakonec jsem tedy moji "mašinkovou renesanci" od začátku roku 2024 poměrně výrazně utlumil. Zkrátka jsem si v průběhu roku 2024 nekoupil žádný model lokomotivy, jen několik vagónků a k tomu nějaké cenově přijatelné příslušenství (železniční stavby s osvětlením). Pauzu jsem měl dlouhých 13 měsíců, než jsem si v lednu 2025 koupil další lokomotivu, Bardotku Roco (video zde). Po několikadenní zkušenosti s novým modelem od Roco musím výrobce pochválit. Lokomotiva je detailně precizní, jízdní vlastnosti má výborné a zvuk vynikající. Je tam vidět takový posun, že již není vůbec důvod nahrazovat originální zvuk od výrobce náhradními projekty od místního zvukového dodavatele, který si říká "Jacek". Originální zvuk v modelu Roco 7310008 ho podle mého názoru předčí, a to je pro budoucnost dobrá zpráva.
Jak to u mně bylo a je se zábavou v železničním modelářství, jsem se snažil podrobněji popsat zde. Je jen škoda, že vysoké ceny mají negativní vliv také na další nadšence, nejen z mého okolí. Dokonce jsem se dozvěděl o nedávných případech v Německu, kdy dlouholetí a zkušení modeláři úplně skončili nebo z finančních důvodů značně omezili svoji dlouholetou intenzivní činnost. Je to vidět například v několika prezentacích na Youtube, např. zde anebo zde či ještě lépe přímo na následujících videích níže.
Modelář z videa výše pracoval desítky let na velmi podařeném rozsáhlém kolejišti (více na jeho YouTube kanálu), bohužel okolnosti (zejména finanční) ho donutily k rozhodnutí se vším úplně skončit, což je jistě velice nepříjemné, ikdyž se snaží být do jisté míry "nad věcí".
Pravda je, že například za cenu modelu 1 parní lokomotivy se zvukem v měřítku H0 (1:87), která stojí v současnosti běžně okolo 15-18 tisíc Kč (v Německu 600 - 750 Euro), lze za tuto cenu mít například velmi solidní lednici nebo pračku, případně dobrou televizi. Ve srovnání s těmito pro život nutnými věcmi se cenově podobné investice do mašinek, neboli modelů pro jednoúčelovou zábavu, zdají mnohým lidem už neadekvátní a těžko akceptovatelné. K tomu je pak složité jakkoliv argumentovat, takže si každý musí svoje priority stanovit rozumně, podle svých možností a stylu života. Já si myslím, že občas je potřeba udělat si v životě radost i věcmi pro zábavu, jinak by byl život jen nalajnovaný a nezáživný dril, což úplně nechceme.
Takováto situace není nijak radostná. Věřme však, že se nad "mašinkami" nestahují mračna.jak je uvedeno v článku zde
jak to někdy může také dopadnout, je uvedeno v tomto článku