Ceny modelů lokomotiv vs. kvalita
Ceny železničních modelů neustále rostou, kvalita je však otázkou
Jeden můj velmi dobrý známý a zároveň můj dlouholetý kolega z práce, zároveň také velice zkušený železniční modelář, sleduje trh s modely železnic od svého dětství již úctyhodných téměř 60 let. Při své modelářské činnosti postupně za dlouhé desítky let zjistil docela zajímavý, ale ne úplně radostný vývoj. Jde v podstatě o to, že ze "starých dobrých mašinek" z dávných dob NDR je dnes produkt blížící se cenami luxusnímu zboží. Relativně příznivé ceny, které si pamatuji také já z mého dětství (u mně 1974-1981), kdy nám rodiče kupovali legendární "mašinky" značek PIKO, Berliner TT Bahnen, Zeuke nebo Gützold, se postupem času staly jen vzpomínkou. V současnosti jsou železniční modely z hlediska cen již znatelně na jiné úrovni a staly se z nich velmi nákladné výrobky. Produkty firem vyrábějících běžné sériové modely, jsou buď na bázi "made in China" (v lepším případě) nebo vyráběné v různých zemích s levnější pracovní silou, avšak pod hlavičkou převážně německých výrobců. S dlouhodobě kritizovanými českými výrobky (konkrétně lokomotiv a nikoliv velmi dobrých vagónů jiné firmy) já nemám dosud žádné zkušenosti. Mnoho lidí včetně mých známých však tyto zkušenosti s českým výrobcem modelů lokomotiv má. Bohužel jsem zaregistroval, že názory a reference zákazníků a rovněž některých prodejců, nejsou moc pozitivní. Zásadní na celé věci obecně však je otázka, zda koncová cena výrobků opravdu výrazně převyšuje výrobní náklady. Užitnou hodnotu tohoto sortimentu hodnotit nebudeme, protože to by bylo u modelů pro zábavu a volný čas, poněkud zavádějící. Zkusíme se na věc podívat z hlediska kvality výsledných produktů, v našem případě modelů lokomotiv. Občas se však zdá, že kvalita modelů neroste tak, jako jejich cena. Toto je zejména pro koncové zákazníky, tedy modeláře, nadšence a fandy železnice, docela nepříjemné zjištění.
Nejčastější problém? Motorky a pohon.
Jako příklad bych uvedl problém při patrně úsporném používání levných (převážně třípólových) motorků u jednoho v ČR svými výrobky velmi zastoupeného zahraničního výrobce, kterého mnozí asi poznají z popisu dále. Z osobních diskuzí s modeláři, některých informací od prodejců a rovněž z diskuzních fór na internetu, lze zjistit mnohé. Mnozí již přímo měli za sebou nejednu negativní zkušenost. Tu jsem měl v létě 2023 také já a samozřejmě jsme to probírali s kolegy modeláři, znalými poměry a technické věci líp než já. Jak jsem se po tom mém problému dozvěděl, jednalo se v tomto případě o nemalou, avšak dotyčným výrobcem spíš utajovanou kauzu s poruchami Bardotek a Brejlovců. Důvod byl totiž v použitých elektromotorcích, pohánějících především zmíněné modely lokomotiv. Více informací je v diskuzích, mj. zde. a ještě něco zde. Pokud to takto je, tak mi připadá absurdní, když model třeba za 8500 Kč špatně jezdí a následně pak modelář investuje další peníze do výměny problematických součástí (1 holý motorek bez převodů stojí jako náhradní díl přímo od výrobce lokomotivy dnes již v přepočtu okolo 1500 Kč, ikdyž má běžnou cenu cca 4 x nižší) a metodami pokusů po večerech řeší něco, co mělo být v dobré kvalitě již z výroby. Bohužel uvedená odborná diskuze (viz odkazy výše v textu a zde) potvrzuje skutečnosti, které jsem zjistil sám při debatách s modeláři, prodejci a zažil při vlastní zkušenosti (vyhoření motorku u zcela nové Bardotky v létě 2023). Následně jsem také já o tom diskutoval s několika zkušenými a zavedenými prodejci v Praze a dozvěděl jsem se mimo jiné například to, že jistý (v diskuzích převážně zmiňovaný) zahraniční výrobce (který již roky vyrábí mj. Brejlovce a Bardotky) dává do modelů různé typy motorků podle toho, jak výhodně je nakoupí, a tak je kvalita kolísavá, stejně tak parametry. Když se rozhodnete takový produkt reklamovat, je to složitý a zdlouhavý proces (časově většinou v řádu měsíců), protože výrobek je nutné poslat na reklamaci do zahraničí a výsledek celé anabáze je nejistý. Pokud si objednáte motorek jako náhradní díl, často až za několik měsíců vám výrobce pošle za cenu cca 60-70 Euro + poštovné motorek, jaký má zrovna k dispozici (a "pasuje" do modelu), přičemž někdy již přechodky ke kardanům nasazené má, jindy ne (z citace prodejce). Přiznám se, že já jsem měl ještě při reklamaci zmíněné Bardotky s vadou motorku v roce 2023 běžně nevídané štěstí, jelikož velice solidní prodejce (pozn. Svět na kolejích v Praze 7- Tróji) mi vyměnil lokomotivu za bezvadný a otestovaný kus. Nějaké zkušenosti modelářů konkrétně s motorky zde nejvíce probírané firmy, jsou také na diskuzi zde. Po načerpání všech možných informací se pak postupně dostavily moje rozpaky v této zábavě. Protože nejsem ten vysoce odborně zdatný a nadmíru zručný modelář, tak se už trochu bojím kupovat drahé modely, ve kterých bych se po večerech za cenu dalších investic dál "vrtal" a toto aby mi přinášelo ještě navíc nějaké uspokojení. Dělat menší údržbu a úpravy si troufám jen u levných lokomotiv třídy PIKO Hobby, u všech dražších modelů moje aktivity končí maximálně případnou instalací digitálního dekodéru či občasným promazáním pojezdu podle manuálu k výrobku. V mém případě jsem tedy po uvedené zkušenosti a následném poučení se v problematice kvality komponentů, naopak začal velmi zvažovat investice částek ve výši cca 8-10 tisíc Kč (někdy více) za lokomotivy v kvalitě "dodělej si sám", navíc s velmi složitým a nejistým procesem reklamací. Nerad bych také zatěžoval výjimečně vstřícné a solidní prodejce (viz. výše), aby přebírali odpovědnost za nekvalitně vyrobené produkty na sebe. To by pravděpodobně časem opravdu přestala být zábava pro všechny zúčastněné, nejen pro mně.
Pro zajímavost je více o motorcích pro modely uvedeno zde (je to sice z roku 2017, ale v zásadě vše platí stále, jen ceny nových kvalitních motorků jsou již mnohem vyšší (ceny jsou 2-3 násobné, jako náhradní díly pro zákazníky od výrobce vychází všechny úplně nejdráže), a tak se někteří výrobci právě na motorcích snaží bohužel opět šetřit, jak jen to jde. Nerad bych je obviňoval z toho, že tak trochu asi počítají rovněž s tím, že mnozí si kupují "mašinky" jako model do vitríny a provozují ho jen zřídka, takže slabiny motorků při malém používání se velmi často neodhalí během záruky.
Z výše uvedeného odkazu je mimo jiné patrné, že již před 40 a více lety byli v tehdejší NDR schopni vyrobit kvalitní sedmipólový motorek (dočíst se o tom můžete na odkazu mimo jiné v odborném pojednání zde), o jakém se může současným velmi drahým modelům poměrně renomovaných výrobců jen zdát. V článku chválené motorky v modelech firmy ROCO jsou totiž dnes již také minulostí a ty používané zejména od roku 2023 jsou často problematické, viz diskuze např. zde a zde..
Kvalitní a cenově dostupné motorky pro modely lokomotiv lze koupit zde.
Když rozkliknete obr. níže, objeví se diskuze na téma kvality motorků u jedné zavedené zahraniční firmy:
Podle selského rozumu je trend na jedné straně zdražovat věci a zároveň současně snižovat jejich kvalitu, dlouhodobě nepřijatelný a neudržitelný. V praxi to tak ale nefunguje, koncový zákazník se s tím většinou spokojí a nese sám největší břemeno problémů.
Důvody? Výrobce se snaží udržet zisk tak, že nechce promítat rostoucí ceny kvalitnějších komponent do koncové ceny výrobku.
Evropskou baštou mašinek je odjakživa zmíněné Německo, ale už rovněž tam je v této oblasti občasná krize, jako s mnohým dalším. Můžu to potvrdit, protože jsem od roku 2022 několikrát navštívil obchody s modely železnic, a to ve městech jako je Hamburg nebo Rostock. Se dvěma prodejci (v každém z měst s jedním, tedy nezávisle) jsem se tam dal do řeči a zjistil jsem zajímavé věci. Kromě toho, co jsem věděl už odtud z Čech a co se více či méně potvrdilo také tam, jsem si všiml, že prodejci v Německu na prodejně nedrží tak velký sortiment, jako prodejci zde v Čechách. Jednak je to pravděpodobně dáno tím, že mají blíže ke zdrojům, jelikož většina výrobců modelů je německých, jednak je to z úsporných důvodů. Když navíc zapátráme po historii a osudech některých tradičních výrobců, zjistíme skutečnost, že většina z nich si již v posledních desetiletích prošla několika těžkými obdobími, restrukturalizací nebo bankroty. Ti menší to řešili spojováním, případně prodejem firmy, bohužel někteří také úplným bankrotem a ukončením činnosti natrvalo. Dnes jsou dokonce některé renomované značky součástí velkých koncernů, protože samostatně už by nedokázaly přežít. Jak je patrné, tak rovněž v tomto oboru je to složité a velmi pravděpodobně už nedojde ke snižování cen modelů železnic. Otázkou je, zda se časem také výrazně nesníží počet zájemců, kteří si "mašinky" budou moci dovolit kupovat, pokud k tomu už nedochází. Komunikoval jsem také s německými modeláři a můžu potvrdit, že rovněž oni kritizovali vysoké ceny modelů, které jsou u nich zejména pro mladé, již těžko dostupné. Já sám jsem také už pocítil značnou finanční zátěž této zábavy a tak jsem se o to víc snažil pochopit skutečnost, jak je to v dnešní době složité pro výrobce, prodejce a samozřejmě také pro nás, koncové zákazníky.
Řešení? Kupovat kvalitnější modely s ještě akceptovatelnou cenou.
Když se na to podívám čistě svým pohledem, možná jsem určité řešení našel. Tím jsou pro mně modely značky TRIX. Převážně kovové, kvalitní a trvanlivé, ve stejné kvalitě jako legendární Märklin. Jediným omezením je o něco (málo) vyšší cena a možná méně v ČR běžných modelů ČSD a ČD. Nicméně úplně to neplatí, protože například model legendární lokomotivy Albatros, vyrobil v úžasné kvalitě právě Trix a Märklin. Albatrose Trix mám a můžu potvrdit, že je dokonalý a je to bezkonkurenčně moje nejlepší lokomotiva. Velice atraktivní jsou některé z dieselových lokomotiv USA, např. ES 44 AC. a pro fajnšmekry například model parní BR 18 201. Obě lokomotivy jsou standardně vybaveny dynamickým kouřovým generátorem. Myslím si, že modely PIKO jsou také převážně kvalitní a vzhledem k jejich cenám jde o přijatelný kompromis. Z výše uvedeného článku je jinak asi patrné, na kterou zahraniční firmu (dříve mojí oblíbenou a určitě ji nazavrhuji, protože mj. vyrábí pěkné modely mých oblíbených lokomotiv) jsem se trochu zlobil a kterou domácí firmu raději pokoušet nebudu vůbec. Nechci být však přímo konkrétní a někomu škodit, každý by si měl udělat svou zkušenost a pak teprve svůj vlastní závěr. Já bych vůbec nechtěl nikomu vnucovat svůj názor nebo někoho ovlivňovat. Cílem tohoto pojednání bylo jen shrnout moji snahu o pochopení celého problému, vyznat se více v tomto oboru a začínajícím případně naznačit cestu k vlastní orientaci.
Výjimka potvrzující pravidlo, kvalitní model od firmy TRIX
Srovnání cen a závěr
Pro srovnání uvedu fakt, že například v roce 1978 stály modely lokomotiv od 100 do 200 Kčs a v té době byla průměrná mzda cca 2000 Kčs čistého. Teoreticky tak bylo možné si tehdy koupit cca 10-20 lokomotiv za 1 měsíční plat. V současné době je průměrná cena analogových lokomotiv mezi 5-8 tis. Kč (parní jsou cca 2x dražší), ceny digitálních zvukových lokomotiv se pohybují od 7 do 18 tis. Kč, v průměru ty běžné řekněme jsou okolo 8-9 tis. Kč. Za 1 průměrný plat (v současnosti cca 30-35 tis. Kč čistého) dnes koupíme tak 5 běžných analogových lokomotiv a cca 3-4 digitální zvukové lokomotivy, a to převážně dieselové, které jsou cenově zpravidla nejníže. V podstatě je to trend, který se v současné době bohužel nevyhnul ani železničnímu modelářství. Vždyť jen od roku 2021, kdy jsem se k této zábavě vrátil, se zvýšily ceny základních zvukových modelů dieselových lokomotiv z cca 7 tis. Kč na dnes už nijak výjimečných 9 tis. Kč. Elektrické lokomotivy jsou obecně dražší a modely lepších parních běžně stojí dvojnásobek těch dieselových lokomotiv. Každý si z tohoto již sám může udělat obrázek o vývoji cen těchto produktů.
Defacto se dá říct, že tento koníček si při stávajícím vývoji cen bude časem moci dovolit čím dál méně běžných lidí a bude to podobně, jako už v mnohém, především záležitost bohatých, případně totálních nadšenců, kteří tomu obětují téměř vše.
Když srovnáme nabídky prodejců, tak tam existuje docela znatelná cenová diference u stejných výrobků. Určitým vodítkem pro aktuální cenový průzkum před plánovaným nákupem vám může být seznam převážné většiny prodejen v Praze (a okolí) zde.
Alternativním řešením pro někoho je pořizování použitých modelů a retro modelů z dávných časů. Při jejich opravě většinu z nich lze digitalizovat, ale to často také již není moc levná záležitost. Na YouTube se použitými modely zabývá například modelář z Německa, na odkazu zde.
Sestava lokomotivy BR 80 (Roco 63338) za cca 2500 Kč (nová bez zvuku a světel) + dekodér 8 PIN na digitální provoz a k tomu retro vagóny. Celková cena všeho je cca 4500 Kč, tj. v době stále stoupajících cen už skoro zázrak...
Jak případně digitalizovat starší modely se lze dozvědět zde .
Stále věřím, že se trh vzhledem k rostoucím cenám nezhroutí a že se zde budeme mít možnost zabývat nadále převážně radostnějšími tématy z této zábavy. Takovými, které nebudou souviset se stále výrazněji rostoucími cenami a přinejmenším stagnující či v krajním případě dokonce klesající kvalitou výrobků, které jsou objektem našeho zájmu.