Každá mašinka má svůj příběh
Každá mašinka má svůj originální a jedinečný příběh
Musím se přiznat, že možná tak jako má určitý příběh každý z nás, tak má taky každý model lokomotivy v mojí sbírce ten svůj vlastní příběh. Výjimkou není ani ta poslední mašinka po více než roční pauze, pořízená za možná trochu zajímavých okolností, ve středu 29. ledna 2025:
Na videu výše je můj posleední přírůstek do sbírky lokomotiv, pořízený 29. ledna 2025.
na fotografii je skutečná lokomotiva, jejíž model v měřítku H0 (1:87) je na videu nad fotem
Jak již vyplynulo z úvodu, tak také tato mašinka má svůj příběh, který může posloužit jako příklad toho, jaké myšlenkové pochody někdy můžou probíhat v hlavě některých z nás. Úvodem připomenu, že jsem od půlky prosince 2023 více než 13 měsíců odolával pořizování modelů lokomotiv, konkrétně u mně tuším již 32. mašinky. Pravda je ta, že mi tento model chyběl do sbírky a líbil se mi od doby, kdy se dostal do prodeje, přibližně na začátku roku 2024. Přiznám ale taky, že se mi jich líbilo víc, podobně jako se mnohým mužům líbí nejedna žena.
Jenže cena mašinky, podobně jako většiny modelů železnic v dnešní době, byla zpočátku relativně vysoká, konkrétně 8200 - 9000 Kč, podle nabídky různých obchodů. Takovou cenu jsem se už v minulém "úsporném roce" zdráhal akceptovat a vyčkával jsem. Rád bych doplnil, že byly doby, kdy jsem si kupoval lokomotivy jako je Albatros od Trix za 17000 Kč a neměl jsem s tím problém. S akceptováním cen modelů jsem v jistém "nesouladu" až od roku 2024 a moje důvody jsou mimo jiné popsány zde. Nicméně koncem roku 2024 se začal tento model objevovat u některých prodejců výrazně levněji, a to za ceny cca 6200 - 6990 Kč, což už mně začalo zajímat. Stále jsem odolával a nakonec jsem promeškal akci v mém oblíbeném obchodě (svetnakolejich.cz), kde byla cenovka digitální zvukové verze za úžasných 5999 Kč. Chystal jsem se tam vypravit a toho dne ráno jsem ji už měl v koši e-shopu, nicméně jsem to hned neodeslal. Po nějaké době mi mašinka z koše zmizela a při opětovném pokusu ji znovu objednat jsem zjistil, že již v nabídce není. Tím jsem ji už neměl možnost koupit v obchodě, který jsem preferoval z výše uvedených důvodů. Vznikla nová situace, kdy jsem se rozhodl raději nic nekupovat a tak ušetřit. Jenže jsem již od prosince věděl, že dlouhodobě měl mašinku za velice dobrou cenu (6194 Kč) pan Žežulka v Hradci Králové. Později se krátce objevila ještě u dalšího prodejce v Příbrami (ben-zerba.cz), a to dokonce za téměř neuvěřitelných 5799 Kč. Jenže do obou obchodů je to pro mně již poměrně "z ruky" a takový zapálený nadšenec už nejsem, abych se někam honil, když nemám zrovna potřebu projet se autem. Navíc nejsem příznivcem toho, abych si nechal posílat modely přes e-shop, protože dávám přednost u těchto nákladných a choulostivých věcí, výhradně osobnímu odběru. Tak jsem si raději dal "klídek", který trval asi týden. Pak náhle přišlo to, co možná ne každý pochopí, ale u mně se to tu a tam stává. Totiž ve středu 29.1.2025, po konci pracovní doby, poněkud unaven povinnostmi pracovního života, jsem se spontánně rozhodl projet autem, převážně pro "vyčištění hlavy". Před vyjetím (v 15:44) jsem si potřeboval jako takové"alibi" vymyslet nějaký důvod cesty autem. Přitom jsem si nějak náhle a spontánně vzpomněl, že bych se mohl zajet podívat do Hradce Králové k prodejci vláčků (vlakyzezulka.cz), u kterého jsem osobně ještě nikdy nebyl. On měl tento model od prosince stále v akci, nicméně já jsem si po pravdě nebyl úplně jistý, zda ho opravdu jedu koupit. Ke všemu pan Žežulka má v týdnu otevřeno pouze do 17.00 hod. a navigace mi ukazovala příjezd tam cca v 16:50. Nakonec právě toto asi byla pro mně výzva a rozhodl jsem se to tak nějak zcela "na náhodu" (jak je u mně občas zvykem) přijmout jako takové dobrodružství, u kterého nemám úplně jasně daný cíl, a tak budu ve finále akceptovat jakýkoliv výsledek. Po cestě převážně v rámci pravidel provozu, jsem na místo dorazil v 16:53, jenže jsem obchod přehlédl a kvůli parkování musel popojet ještě o něco dál do jednosměrky a tam u chodníku zaparkovat. Navíc jsem si musel koupit ještě parkovací lístek, aspoň na minimálních 30 minut (za pouhých 5 Kč). K prodejně jsem po následném dotazu a nasměrování od náhodného kolemjdoucího, dorazil pěšky přesně v 16:59. V obchodě se v tu dobu ještě svítilo a byl tam 1 zákazník. Tak jsem se tedy odvážil opatrně vstoupit s taktní omluvou a pan majitel mi řekl, že je to v pohodě, protože tentokrát se zdrží ještě kvůli pozdější práci na jeho kolejišti v prodejně. V tu chvíli jsem usoudil, že už by bylo divné, kdybych vůbec nic nekoupil. Zeptal jsem se tedy na můj dávno vyhlédnutý model a dostal jsem odpověď, že ještě v prodeji jsou. Nakonec mi tedy nezbylo než v takové těžko popsatelné euforii říct, že mám zájem tu mašinku koupit. Pak jsme si chvíli ještě popovídali a ve finále jsem si z obchodu ne úplně plánovaně odnášel další přírůstek do sbírky. Za rohem jsem si pak ještě docela akutně musel "odskočit" do roští (asi následek nadměrného vypětí z neplánovaného nákupu), naštěstí již byla tma a kromě aut nebyl poblíž nikdo pěší... :-) Pak jsem již v klidu došel k autu a odjel zpět domů, kde jsem ještě před večeří model vyzkoušel a natočil narychlo výše uvedené video. Jak ze všeho vyplývá, šlo o spontánní a neplánovanou akci, kterou si budu pamatovat vždy, když se podívám na model zmíněné "Šumperské Barči", jak se reálné lokomotivě říká v železničářském slangu. Na závěr ještě doplním to, že někomu by se mohlo zdát, jak jsem vlastně moc neušetřil, když jsem musel ujet autem cca 230 km a projel benzín za zhruba 750 Kč. Jenže já jsem původně měl v plánu se stejně projet pro "vyčištění hlavy", a tak to takto nepočítám. Jediné co mně trochu mrzí je to, že jsem mašinku nekoupil v mém oblíbeném Světě na kolejích v Praze 7, který zde zmíněný model již opět má v nabídce. Je tam sice již za o něco vyšší cenu než předtím, nicméně kdybych započítal čas a cenu paliva, tak by to vycházelo ve výsledku cenově stejně nebo možná dokonce mírně příznivěji. S tím ale už nic nenadělám, a tak má tato konkrétní mašinka v mojí sbírce svůj jiný originální příběh, než asi původně měla mít.
Zajímavý příběh má taky model parní lokomotivy Albatros, který jsem původně vzhledem k ceně ani neplánoval pořizovat, ale nakonec se stalo to, že díky jednomu prodejci v Praze mám dva. Z toho je jeden provozní a používaný, druhý je zcela nový a vůbec nikdy nevybalený, již téměř 2 roky uložený v trezoru jako vzácnost. O příbězích jiných modelů ale asi až někdy příště, možná časem také o zajímavostech z činnosti u reálné železnice.
Závěrem bych jen rád uvedl, že mašinka Roco 7310008, tedy "Bardotka" ČD 749 257-2, je celkově velmi povedená a navíc s opravdu vynikajícím zvukem. Nejen tato "mašinka", ale celkově modely lokomotiv Roco, PIKO a Trix (jiné jsem dosud v H0 nekupoval), udělaly větší posun k tomu, aby nám dělaly jen radost.
Zpět na stránku o mašinkách v mém životě.