Lokomotiva 18 201 DR
Parní rychlíková lokomotiva 18 201 Deutsche Reichsbahn, byla vyrobena v NDR, v letech 1960–1961 v Meiningenu. Parní lokomotiva vznikla přestavbou vlakové lokomotivy Henschel-Wegmann 61 002, tendr z 44 468 a části H 45. a třídy 41. Je to nejrychlejší provozovaná parní lokomotiva na světě.
Vznik a výroba
Motivací pro přestavbu bylo zaprvé to, že jako unikátní lokomotiva 61 002 vyrobená v jediném exempláři, nemohla být použita pro pravidelné spoje, a také, že výzkumný ústav ve VES-M Halle nutně potřeboval lokomotivy, které by dokázaly jet alespoň 160 km/h, za účelem testování osobních vozů.
Pro přestavbu byl použit kotel DR třídy 22 nové konstrukce, díly nedokončené vysokotlaké lokomotivy H 45 024 (vnější válce, vlečená kola a zadní část rámu lokomotivy) a tendr lokomotivy 44 468. Vnitřní válec tříválcového motoru však nebyl převzat z 61 002, ale byl vyroben nový. Dalšími technickými vylepšeními byla protitlaková brzda Riggenbach a vyhazovač Giesl. Lokomotiva byla vpředu a nad armaturou kotle proudnicová.
Nová lokomotiva dostala své číslo na památku první německé lokomotivy s uspořádáním kol 4-6-2 („pacifické“), Baden IV f Badenských státních drah (později DRG třídy 18.2).
V roce 1967 byla lokomotiva 18 201 přestavěna na spalování oleje. Po přechodu na nový systém značení železničních vozidel dostal stroj číslo 02 0201–0. 11. října 1972 během zkušebního provozu dosáhla lokomotiva maximální rychlosti 182,4 km/h (113,3 mph). Výsledkem bylo to, že se stala nejrychlejší provozuschopnou parní lokomotivou na světě a drží světový rekord v počtu a velikosti hnacích kol (průměr 2,30 m), která kdy byla namontována na stroj s uspořádáním kol 4-6-2.
Lokomotiva 18 201, když nebyla používána ke zkušebním jízdám, byla až do 70. let 20. století nasazena k provozování pravidelných rychlíků.
18 201 dne 25. září 2004 v červeném provedení
Využití jako historická lokomotiva
Lokomotiva je od roku 1980 využívána především k provozu historických a zvláštních vlaků, často s druhým tendrem, aby bylo možné absolvovat dálkové jízdy bez nutnosti doplňování vody. Ve svém rodišti v Meiningen Parní lokomotiva byl motor předán firmě Dampf-Plus dne 4. dubna 2002 po kompletní generální opravě. Původně v zeleném provedení s bílými pruhy byl stroj přelakován mezi 30. dubnem 2002 a 10. červencem 2005 ve speciální červené barvě (RAL 3003, rubínově červená), kterou sponzoroval výrobce modelové železnice Roco. Dnes je opět nalakován v tradiční zelené barvě (RAL 6020, chromoxidová zelená).
Současnost lokomotivy 18 201
Lokomotiva 18 201 patří Christianu Goldschaggovi a Axelu Zwingenbergerovi, majitelům firmy Dampf-Plus. Lokomotiva byla až do ledna 2006 předmětem sporu mezi jejími vlastníky a Deutsche Bahn AG a uvažovalo se o jejím prodeji do zahraničí (jednalo se dokonce o USA a Kanadě
Poslední zvláštní jízda 18 201 se uskutečnila 16. července 2005, po níž následovalo několik měsíců, kdy byla mimo provoz. Speciální červený nátěr byl, jak bylo vždy zamýšleno, nahrazen původním zeleným lakem.
18 201 v srpnu 2005 – v zelené barvě
Dne 31. ledna 2006 noviny Sächsische Zeitung informovaly, že správci tohoto historického stroje v Halle povolují, aby byl stroj na dlouhou dobu umístěn jinde; to ale neznamenalo, že se plánoval vývoz. Lokomotiva byla mezitím odstavena v Nossenu.
Na oslavě 160 let Schiefe Ebene v září 2008, kterou pořádalo Německé muzeum parních lokomotiv v Neuenmarktu, se 18 201 konečně vrátila do akce.
Na konci roku 2018 vypršely po osmi letech od poslední generální prohlídky všechny termíny revizí podvozku a kotle uvedené lokomotivy 18 201., takže 1. září byla velká jízda na rozloučenou. Lokomotiva byla zpočátku uložena v nepřístupném zachovalém stavu v lokomotivním depu. Dne 14. srpna 2019 byla 18 201 prodána společnosti WFL GmbH & Co. KG, Potsdam, z důvodu ukončení činnosti Dampf-Plus GmbH.
V listopadu 2019 nechal nový vlastník, společnost WFL lokomotivu převést na Neustrelitz AW, aby v rámci nezbytné zákonné generální prohlídky pro opětovné uvedení do provozu vyřídila dílčí rekonstrukci a opravu, včetně brzdových systémů lokomotivy. V září 2020 se lokomotiva vrátila z AW Neustrelitz do svého domovského BW Nossen, kde probíhaly další práce hlavní revize na získání nového povolení k traťové službě. Po úspěšném schválení do provozu je lokomotiva opět způsobilá provozu, pro mimořádné jízdy historickýh vlaků.
Model Lokomotivy 18 201: