Kam až může dojít zdražování modelů?
Ceny železničních modelů neustále rostou
(velký podíl na rostoucí ceny téměř všeho má kontroverzní politika EU a vlád členských zemí)
Při sledování trhu s modely železnic postupně zjišťuji, že ze "starých dobrých mašinek" z dávných dob NDR je dnes produkt blížící se cenami luxusnímu zboží. Relativně příznivé ceny, které si pamatuji z dětství (u mně 1975-1980) se postupem času staly jen vzpomínkou. V současnosti jsou železniční modely z hlediska cen již znatelně předraženými výrobky. Produkty jsou buď na bázi "made in China" (PIKO) s logem německých výrobců (Roco je vyrábí mj. ve Vietnamu a Rumunsku), případně méně dokonalé české výrobky (MTB), kde koncová cena v téměř všech případech mnohonásobně převyšuje užitnou hodnotu tohoto sortimentu. Když uvážíme, že se jedná v podstatě o hračky (v Německu to patří do kategorie "Spielwaren"), tak jde o velmi negativní jev, který snad ani nemůže pokračovat do nekonečna. Evropskou baštou mašinek je zmíněné Německo, ale už rovněž tam je v této oblasti postupná krize, jako s mnohým dalším. Můžu to potvrdit, protože jsem od roku 2022 v létě navštívil několik obchodů s modely železnic, a to ve městech jako je Hamburg nebo Rostock. Brzy se možná výrazně sníží počet zájemců, kteří si modely železnic budou moci dovolit kupovat, pokud tomu už tak není. Já jsem si letos částečně z důvodů časových a trochu také kvůli stále rostoucím cenám modelů lokomotiv, pořídil v tomto roce jen 8 vagónů, z toho 2 jsem dostal jako dar, pak jsem koupil 3 nové a 3 použité retro, v dobrém stavu. Dostal jsem se tedy do znatelného útlumu, který byl asi patrný také na tomto webu a mém videokanále YouTube. Věřím, že prožití celého roku, kdy si nekoupíte žádnou lokomotivu se přihodí co nejmenšímu počtu z vás modelářů a kdyžtak jen výjimečně. Nezbývá nám než doufat, že zákony tržní ekonomiky nebudou výhledově stále drsnější k našim financím a neskončí to následným zhroucením trhu. To by přineslo krachy tradičních výrobců, sítě prodejců a dál už asi každý tuší, jak by to dopadlo. Za toto, podobně jako za rostoucí ceny základních životních potřeb, můžeme "poděkovat" představitelům "Bruselu" a jejich tvrdošíjné cestě ke "Green dealu", aniž by to bylo v mnoha odvětvích podloženo seriozními odbornými analýzami. Prostě z EU se patrně stala brzda normálně fungujících ekonomik členských států a v poslední době je to zřetelně vidět i na politické situaci v Německu a Francii, včetně problémů velkých firem a výrobců. Víc asi nemá smysl to na stránkách o železnici a modelech rozebírat.
použité vagóny, které jsem pořídil letos
Pro srovnání uvedu fakt, že například v roce 1978 stály modely lokomotiv od 100 do 200 Kčs a v té době byla průměrná mzda cca 2000 Kčs čistého. Teoreticky tak bylo možné si tehdy koupit cca 10-20 lokomotiv za 1 měsíční plat. V současné době je průměrná cena analogových lokomotiv mezi 5-8 tis. Kč (parní jsou cca 2x dražší), ceny digitálních zvukových lokomotiv se pohybují od 7 do 18 tis. Kč, v průměru ty běžné řekněme jsou okolo 8-9 tis. Kč. Za 1 průměrný plat (v současnosti cca 30-35 tis. Kč čistého) dnes koupíme tak 5 běžných analogových lokomotiv a cca 3-4 digitální zvukové lokomotivy, a to převážně dieselové, které jsou cenově zpravidla nejníže. V podstatě je to brutální trend, který s sebou přinesla "nová doba" bohužel také v železničním modelářství. Vždyť jen od roku 2021, kdy jsem se k této zábavě vrátil, se zvýšily ceny základních zvukových modelů dieselových lokomotiv z cca 7 tis. Kč na dnes už nijak výjimečných 9 tis. Kč. Elektrické lokomotivy jsou obecně dražší a modely lepších parních běžně stojí dvojnásobek těch dieselových lokomotiv. Každý si z tohoto již sám může udělat obrázek o vývoji cen těchto produktů.
Defacto se dá říct, že tento koníček si při stávajícím trendu bude moci dovolit čím dál méně běžných lidí a bude to spíš záležitost bohatých.
Jak průběžně sleduji od roku 2021 různé prodejce, tak i při celkovém zvýšení cen modelů je stále vidět nemalá cenová diference v rámci ČR v cenách totožných výrobků u jednotlivých prodejců. Příklad ze současnosti je uveden zde. Z toho vyplývá pro vás modeláře a zákazníky ponaučení, a to udělat si vždy před nákupem zejména něčeho nákladnějšího, předem průzkum trhu, protože to ve výsledku může ušetřit mnohdy řádově až tisícikorunové částky. Určitým vodítkem pro aktuální cenový průzkum před plánovaným nákupem vám může být seznam převážné většiny prodejen v Praze (a okolí) zde.
Alternativním řešením je kupovat použité modely a retro modely z dávných časů a případně se je pokusit při jejich opravě digitalizovat. Jako příklad může posloužit modelář z Německa na odkazu zde.
Sestava lokomotivy BR 80 (Roco 63338) za cca 2500 Kč (nová bez zvuku a světel) + dekodér 8 PIN na digitální provoz a k tomu retro vagóny. Celková cena všeho je do 5000 Kč, tj. v době stále stoupajících cen už skoro zázrak...
Jak digitalizovat třeba také starší modely se lze dozvědět zde .
O všem se později, až mi to čas dovolí, chystám vypracovat detailnější analýzu výrobců, prodejců a celého trhu včetně prognóz, kam až toto může časem dojít....
Doufám, že se zde budeme mít možnost zabývat nadále převážně radostnějšími tématy z této zajímavé zábavy.