Kouzlo mašinek
"Mašinky" v mém životě
Moje 2 etapy s "mašinkami"
I.
Modely vláčků, neboli "mašinky" měly pro mně vždy kouzlo něčeho vzácného a výjimečného. Jsem přesvědčen o tom, že to hodně souvisí i s mým vztahem k tehdejší NDR, o kterém se zmiňuji více zde. První moje etapa s vláčky Zeuke a Berliner TT-Bahnen (z tehdejší NDR) začala již kdysi dávno v dětství (1975 - 1982), kdy jsem měl doma vláčky měřítka TT (1:120). Kupovala mi je výhradně mamka a dost mně to bavilo, nicméně jsem tehdy (ve věku 11-17 let) kompletní kolejiště nakonec nedodělal. Byl jsem ale takový zapálený sběratel modelů, které jsem občas projel na postupně budovaném kolejišti s malým nádražím o 3 kolejích, několika budovami, nástupištěm, el. výhybkami a funkčními návěstidly, svítícími lampami, stromečky, figurkami a krajinou okolo. Postupem doby se moje nadšení k vláčkům postupně utlumilo, protože jsem začal jezdit na koních a měl jsem tedy i jiné aktivity. Na "mašinky" zbývalo stále méně času a okolo maturity jsem nakonec většinu z nich prodal spolužákovi z gymplu. Mamka se na mně tehdy zlobila, protože si uvědomovala, jak mi to postupně roky kupovala v prodejně v centru Prahy (naproti Prašné Brány).
Pak jsem svět modelové železnice dlouhá léta (cca 40 let) sledoval už jen z povzdálí. V obraze jsem ale byl, protože jsem si ty začátky z dětství trochu pamatoval a tak jsem se o tom se zájmem tu a tam rád něco nového dozvěděl z webů, YouTube a jiných zdrojů. Zajímavé ještě bylo, že když jsem se na srazu po 40 letech (v létě 2022) zeptal toho spolužáka (kterému jsem kdysi prodal většinu svých modelů TT), zda má ještě vláčky jako zábavu, tak jsem se dozvěděl, že i on vláčky kdysi po nějakém čase prodal.
"retro" souprava TT z roku 1977
II.
Druhá etapa začala až na podzim roku 2021. K vláčkům (ale v měřítku H0, 1:87) jsem se pokusil vrátit po desítkách let od své první zkušenosti, konkrétně koncem října 2021. Pořídil jsem si první soupravu PIKO s lokomotivou BR 200 DB (kterou jsem chtěl mít už v dětství) s 2 rychlíkovými vozy DB. Tím jsem si začal plnit své dávné sny. Navíc jsem si toho dne koupil ještě 1 samostatnou lokomotivu (BR 218) a ROCO sadu 8 nákladních vagónů ČSD. To byl ten začátek, po němž jsem následně během dvou let nashromáždil docela solidní sbírku modelů v nejvíce rozšířeném měřítku H0.
... a souprava H0 s BR 200 pořízená v říjnu 2021
V podstatě jsem si znovu po čtyřech desítkách let začal kupovat vláčky i jako součást nostalgických vzpomínek na moje dětství, kdy mi moje sny plnila mamka a kupovala mi vše, co si v té době mohla dovolit.
Protože jsem si z časových důvodů ani moc s vláčky dosud nezajezdil s navíc jsem neměl moc prostoru, tak jsem si na podzim 2021 jen postavil malou a jednoduchou trať. Postupem času jsem provoz předělal na digitální (Z21), polovina lokomotiv má již zvuk, zbylé mají aspoň běžný digitální dekodér. Na podzim 2023 jsem rozšířil stávající okruh o další plochu cca 140 x 70 cm, na kterém je provizorní nádraží, odkud můžou vlaky odjíždět na původní okruh přes provizorní přemostění. Více je uvedeno zde. Protože nejsem schopen zejména kvůli omezenému místu a nedostatku času mít v současnosti nějaký rozsáhlejší projekt, tak jsem se zkusil "mašinkami" bavit aspoň jako sběratel a obdivovatel. Mám již většinu mých oblíbených "strojů", ale pořád se najdou modely, které bych chtěl mít ve své sbírce.
digitální centrála s ovladačem Z21
Pokud budu řešit sběratelskou stránku věci, tak ze všeho nejvíce mně zaujaly modely starších lokomotiv (dieselových, elektrických i parních), mám ale i nové ze současnosti (Siemens Vectron, Taurus). V oblibě mám zejména modely ČSD, ČD, DR a DB. Jsem příležitostný sběratel, který má zatím jen poněkud strohou "zkušební dráhu". Občas některý z modelů vybalím a následně ho projedu po tomto provizorním "kolejišti". Potom vše znovu dám do krabiček a tam jsou třeba i dlouhé týdny, některé vzácnější i měsíce. Je tedy zřejmé, že spíš než modelář jsem teď sběratel a obdivovatel techniky. Některé modely vyjíždějí jen vzácně (např. Albatros), protože k jejich provozu by měla být ideální příležitost, je to někdy skoro jako svátek.
Pravda je ta, že na obor železničního modelářství existují různé názory. Někteří tvrdí, že je to ušlechtilá zábava na celý život, která kombinuje technické i estetické dovednosti, další to berou jen jako běžné hobby na odreagování se a na druhé straně odpůrci této zábavy to hodnotí jako prapodivnou činnost směřující k tvorbě kýčovitého subjektivního světa. Ať už si kdo myslí cokoli, tato modelářská činnost má dlouhou tradici a každý si v tom může najít svoje priority. Já jsem si to chtěl zkusit taky, zatím jsem ale spíš v nižším "levelu".
Když to shrnu, tak jde sice o zajímavou zábavu, avšak zároveň i finančně nákladnou. To možná zájemce od toho někdy odrazuje. Asi to nejsou jen pouhé hračky, protože se často jedná o technicky velmi vyspělé zmenšené stroje. "Mašinky" mají pro mnohé svoje kouzlo a každá z nich má i svůj příběh. Ty výjimečné a nákladné pak mají vzácnou jedinečnost. Možnost občas si je projet, je téměř sváteční rituál.
III.
Závěr
Z uvedených důvodů jsem se soustředil převážně na sběratelskou stránku věci a především tu intenzivní radost z okamžiku. Období vyhlédnutí si pěkného modelu a přemýšlení o jeho koupi, boje se sebou o odhodlání si ho pořídit... A pak přijde čas od času ta chvíle, kdy se nakonec rozhodnete a následně koupíte "mašinku". Ve finále si nesete domů pěkný model oblíbeného skutečného stroje, na který jste se měsíce těšili. Na jedné straně máte radost, ale na druhé straně i trochu rozpaky, kolik to stálo peněz. Zábava a hobby má ale přece sloužit především k pozitivním pocitům a pomoci dělat si větší radost ze života. A to je potřeba si uvědomit. Prostě mašinky mají určitě své kouzlo a také příběhy.
V současnosti "zkušební dráha"
je to trochu jako na "vratech od chléva" (jak říká dcera), ale aspoň něco... :-)
Občasný provoz na zkušební dráze, nahoře nová "Bardotka" T 478.1 ČSD, dole "Brejlovec" 478.3 ČSD ... :-)
Od analogu (legendární PIKO FZ1- foto 1)
k digitálu (Z21 Multimaus, foto 2)
video Albatrose na kolejišti zkušeného modeláře
(z YouTube Jaromíra Krcmara)
...........................................................................
Takhle to začínalo cca před 2 roky, na přelomu října a listopadu 2021:
******************************************************************
Úplné Retro, V 60 (BR 106) PIKO - modely 40-50 let "mladé" :-)